Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využívaním těchto webových stránek s jejich používáním souhlasíte. Více informací.
Zatím ani semínko :-(

Sezonní recepty a praktické návody

Je libo vejce?

Nakupujte a prodávejte napřímo. Čerstvé ovoce a zeleninu, domácí džemy, sirupy nebo včelařské či farmářské produkty dle aktuální nabídky našich prodejců. Máte nějaké produkty na prodej? Zaregistrujte se a vložte je do našeho tržiště!
Chcete si doma pochutnat na vajíčkách od spokojených slepiček z volného chovu? Podívejte se po nich ve svém okolí na naší "vajíčkové" mapě!

Vejce jsou součástí jídelníčku většiny národů světa. Prostě, kde mohou žít ptáci, tam lidé konzumují jejich vejce. Vejce jsou úžasnou konzervou, která obsahuje tu nejlepší ptačí podstatu, vždyť jsou předurčena k tomu, aby zdárně uživila vyrůstající mládě až do vyklubání na svět – u slepice celých 21 dní.

Co nám vejce mohou poskytnout

Ptačí vejce patří mezi velmi staré potraviny. V dobách sběračů byly pro člověka jedním z prvních významných zdrojů bílkovin, pomineme – li zástupce hmyzí říše. Naši předkové jistě využívali pestřejší možnosti, které jim nabízela okolní příroda, my dnes konzumujeme především vejce kura domácího.

Dnešní doba je moderní v tom, že „odborníci“ na výživu stále mění doporučení, týkající se konzumace některých druhů potravin. Pamatuji tažení margarínů proti máslu a sádlu a v současnosti naopak boj o máslo. Dříve bylo nejžádanější pečivo z té nejbělejší pšeničné mouky a ve škole jsme se učili, že množství lepku v pšeničném zrnu je ukazatel pro vysokou prodejní cenu. Dnes je nejžádanější tmavé pečivo a lepek je na předních místech mezi nebezpečnými alergeny. Podobně na tom jsou také vejce, chvíli opěvovaná, chvíli zatracovaná. Podívejme se tedy na to, co odborníci doporučují dnes.

V současnosti zažívají slepičí vejce období milosti, Doporučené množství pro zdravého dospělého člověka je 5-10 kusů/týden, ovšem včetně vajec, obsažených ve veškerém jídle. Vejce obsahují sice cholesterol, jsou však také významným zdrojem lecitinu, který proti kornatění tepen pomáhá. Bílek oplývá vitamíny skupiny B, lysozymem a aminokyselinyámi. Žloutek je plný minerálů – draslíku, železa nebo hořčíku a obsahuje vitamíny A, D, E a B3, pokud potřebujete doplnit vápník, můžete si rozmixovat převařené skořápky.

lecitin snižuje cholesterol a bystří mozek
lysozym má silné antibakteriální účinky
amminokyseliny pro silné svaly, cévy, kosti a klouby
vitaminy skupiny B zdravá kůže a pevné nervy
vitamin A a lutein pro dobrý zrak
vitamin E na potenci
vitamin D pro dobrý metabolismus vápníku
vápník pro silné kosti
hořčík zpomaluje stárnutí buněk, reguluje srážlivost krve
draslík pro zdravé srdce a mozek
fosfor pevné kosti a zuby
Omega-3 a 6 mastné kyseliny pro zdravé a silné srdce
bílkoviny stavební materiál pro svaly


Jaká vejce si vybrat

V poslední době jsou i v našich končinách dostupná vejce japonských křepelek. Jsou asi 4x menší, než vejce slepičí, jsou však velmi chutná a plná minerálů i vitamínů, zejména fosforu, niacinu i lecitinu. Jsou také dobrým zdrojem Omega – 3 a 6 mastných kyselin. Všechny tyto látky mají příznivý vliv na nervovou a cévní soustavu, na pěknou a zdravou kůži a také na potenci.

V kuchyni můžete využít také vejce vodních ptáků, tedy kachní a husí. Doporučuje se však použití  pouze ve vařených jídlech nebo do pečiva, je zde větší riziko nákazy salmonelou. Tepelnou úpravou se bakterie bezpečně zlikvidují.

Není vejce jako vejce

Stejně jako u jiných živočišných produktů záleží i u vajec velmi na tom, v jakém prostředí a podmínkách ptáci, jejichž produkt budeme požívat, sami přebývají. Je velký rozdíl již jen v pohledu na slepice v klecovém velkochovu, nebo na ty, které se mohou popásat v travnatém výběhu. Přestože jsou vejce z klecí levnější, zkuste dát přednost těm domácím, mají nesrovnatelně lepší chuť a vy nebudete podporovat utrpení živých tvorů, odsouzených k roku intenzivního snášení.

Aby nám vejce vydržela

Pokud dodržíte při skladování domácích vajec několik základních pravidel, nemusíte mít obavu z nákazy salmonelou. Tato bakterie je pro člověka nebezpečná, pokud se v nevhodných hygienických podmínkách přemnoží. Způsobuje pak horečnaté onemocnění s úpornými průjmy.

  • Vejce skladujte odděleně od jiných potravin, v chladné,temné a vzdušné místnosti. Lepší je komora než lednice, zde příliš rychle vysychají.
  • Vejce vydrží až 4 týdny, teplota okolí však nesmí přesáhnout 18 stupňů Celsia, nejvhodnější je kolem 10.
  • Vejce ukládejte do čistých proložek špičkou dolů.
  • Pokud je skořápka vajec špinavá, nemyje vejce ani neotírejte na mokro, hrubé nečistoty odstraňte na sucho a taková vejce spotřebujte přednostně v kuchyni. Před rozklepnutím je důkladně omyjte a osušte.
  • Pokud si nejste jistí čerstvostí vajec, rozklepněte před použitím každé napřed do sklenice, abyste mohli vejce posoudit zrakem i čichem.


Čerstvé vejce má žloutek pěkně vyklenutý a hustý bílek jej rovnoměrně obklopuje


Podívejte se na naši mapu inzerátů, přečtěte si více o tom, jak to u nás funguje, nebo se rovnou zaregistrujte! Pro prodejce více info zde.

Chcete nás podpořit? Připojte se! Čím více nás bude, tím snáz přesvědčíme zahrádkáře, chovatele, včelaře či farmáře, aby své nabídky nevěšeli jen na vrata, ale také k nám do mapy. Vy je tam pak jednoduše najdete a vyrazíte pro poctivý jahodový džem, domácí vajíčka od spokojených slepiček, nebo košík jahod. 



Zaregistrujte se! Stačí 20
sekund a získáte spoustu
výhod
  • Zahrádkařův rádce na celou sezónu
  • 41 stránek tipů a rad
  • Naše tržiště jako Váš e-shop
  • Přehledné zobrazení na mapě